[Skip to Content]
Sign In
Individual Sign In
Create an Account
Institutional Sign In
OpenAthens Shibboleth
Purchase Options:
[Skip to Content Landing]
Citations 0
October 24/31, 2007

Incorrect Data in: Neurologic Adverse Events Associated With Smallpox Vaccination in the United States, 2002-2004

JAMA. 2007;298(16):1864. doi:10.1001/jama.298.16.1864-b

Incorrect Data: In the Original Contribution entitled “Neurologic Adverse Events Associated With Smallpox Vaccination in the United States, 2002-2004” published in the December 7, 2005, issue of JAMA (2005;294[21]:2744-2750) the abstract misstated the subgroups of civilian and military vaccinees. The 665 000 persons vaccinated against smallpox were compiled from the experience of the Departments of Defense (n = 625 400) and Health and Human Services (n = 39 400). The erroneously reported subtotal values (Department of Defense n = 590 400 and Department of Health and Human Services n = 64 600) appeared only in the abstract, were not used in the analyses, and did not influence the information reported in the body of the article. On page 2748, at the top of the second column, the reporting rate of Bell palsy among primary vaccinees was also misstated. The correct rate is 1.4/100 000, not 0.9/100 000. The overall rate described was correctly stated (1.7/100 000 vaccinations). The number of seizures reported in Table 3 was also misstated, although they are correctly stated elsewhere in the article. Overall 8 seizures were reported, of which 7 (85%) were among primary vaccinees. Five of these occurred in the interval of 2-30 days, and thus 29 adverse events occurred in that interval in Table 3. The error in reported seizure cases was carried over to the total number of serious neurologic events reported elsewhere in the article. The correct value is 38 (not 39), with 26 (not 27) among primary vaccinees, and a proportion among primary vaccinees of 68% (not 69%). On page 2748, in the first sentence of the first paragraph in column 2, the word “median” is missing. That sentence should read, “Eight patients had reported seizures a median of 9 days after vaccination.” We consider none of these errors to affect the discussion points or the conclusions of this article, nor to affect the validity of the conclusions reached in our study.